Sunday, June 28, 2009

Skrip KALIS!

video

Sebenarnya dah lama aku simpan skrip KALIS ini dan adalah jugak niat di hati kononnya aku mahu mengarah sendiri tetapi apabila ianya telah diminta oleh salah seorang penerbit yang mahu menerbitkan skrip aku ini, dengan rela hatilah aku melepaskannya...

Pada mulanya, berjalan dengan lancar dan mengikuti prosedur biasa RTM yang mana kenalah di hantar proposal terlebih dahulu dan apabila didapati ianya menarik dan memenuhi kriteria yang telah diberikan oleh pihak TV, maka akan dipanggil untuk presentation dan akhirnya skrip aku ini telah mendapat kelulusan untuk diterbitkan sebagai drama...

Entah kenapalah atas alasan yang kabur, penerbit tadi keberatan untuk merealisasikan skrip aku ini ke drama walaupun telah mendapat kelulusan dari pihak RTM dan terpaksalah aku menarik balik skrip aku ini tetapi yang amat mengecewakan aku terhadap penerbit itu, aku terpaksa melalui satu situasi yang sukar apabila terpaksa mengikut prosedur penarikan skrip yang telah ditetapkan oleh pihak TV yang mana, kena minta kebenaran dari penerbit itu tadi untuk menarik balik skrip aku itu dari syarikatnya walaupun skrip aku itu belum betul2 menjadi hak beliau...

Kekadang itu terfikirlah jugak, atas sebab apa yang dia berhak ke atas sesuatu yang bukan atau belum menjadi haknya tetapi takpelah kerana akhirnya aku berhasil jugak untuk menyelesaikan kemelut tersebut dan KALIS telah direalisasikan ke drama oleh EUROFINE (M) SDN BHD di bawah arahan pengarah HAIZUL...

KALIS berkisar tentang underground street fight yang membabitkan perjudian tetapi tidak mengenepikan isu masyarakat seperti wang ringgit masih menjadi ukuran di dalam sesuatu ikatan percintaan yang akhirnya membawa kepada kehancuran...

Seni mempertahankan diri, SILAT telah dijadikan sebagai 'senjata' di dalam drama ini dan juga ilmu seni mempertahankan diri yang lain seperti WUSHU, TAEKWONDO, TOMOI dan yang lain2 juga mampu untuk menceriakan dan menarik minat penonton untuk menonton drama aksi ini dan aku yakin ianya mampu untuk menarik para penerbit yang lain untuk memilih genre sebegini selain daripada cerita2 seram atau pun kisah masyarakat yang lain...

10 comments:

azizi ali said...

smart video lawan 2...
so bile nak buat filem bro...

Anonymous said...

KALIS !..Tieny suka tajuk tu..apa pun Tieny doakan suatu hari nti..KALIS adapat diterbitkan..mybe lum masanya lagi kot..itulah...terkadang..orang ni..filem, drama yang bagus skrip dan olahan citer tak nak wat, citer yang ntah apa-apa tu nak wat..

apa pun kena sabar ok...

Fza blink2 said...

best2..'cam2 ada'
bile nk kuar drma ni..

mesti tgk!=)

bspotgurl said...

Alrite! Waiting for this Drama!

fq said...

bnyi cm menarik bang....
bl nk kua cite ni?
x sbar lak nk nengok..

bEe HoNeY said...

wah...best2 ..tahniah...bile nk kuar drama ni

eizlan yusof said...

memang asalnya nak buat filem skrip ni tapi sekarang ni industri agak lembab sebab ramai produser tak berani nak buat filem...

alhamdulillah dah berjaya menjalani pengambaran...

akan ditayangkan di RTM cuma tak tahu bila tapi yang pastinya akan ada promosi tentang KALIS ni...

tkasih buat teman2 yang beri comment...salam...

amin said...

ok kot... nanti keluar kat rtm bg tahu...ok

sha2zam said...

looking forward ... hrp klu ada clue bila tu eizlan infm us kat sini k ..

azieazah said...

Semoga terus sukses BRO... dalam kesibukan, tentulah keluarga menjadi keutamaan dlm hidup kan?

Salam sayang buat si anak yang comel..